Ada apa Dengan Himpunan Sejuta Belia?

Tuesday 31 May 2011 3 comments
Himpunan Sejuta Belia 2011 telah pon berlalu. Berlangsung di Putrajaya pada 27-29 Mei yang lalu, apakah matlamat utama himpunan ini? adakah ia lebih berkonsepkan himpunan aman yang mempunyai angka pengikut yang paling ramai atau adakah ia hanya bermatlamatkan memberi hiburan kepada seluruh rakyat jelata atau khususnya untuk golongan belia?





2nd day event himpunan ni berlangsung, aku g dgn anis, jalan berdua..dh mcm berdating zaman dahulu kala..sian izz kami tinggalkan...hehe..tp ari tu mmg pagi hari kami dh bawa izz jalan2 di Jusco Cheras Selatan, follow wan dengan untie2 dia g shopping. dalam lama jalan tu, izz pon byk hanyut je dr menikmati suasana yang nyaman di Jusco (maklumlah, berhawa dingin, skrg ni kan musim panas :P )..

eh, dh melalut ke jalan2 sebelah pagi lak..ok la, smbg cite pasal himpunan nih~!!!

ok, smbg balik ek, actuali lepas pagi tu jalan2, aku ngntok sgt, bantai tido smpi kol 5.15pm, basuh2 muka skit, terus ajak keluar sbb mmg dh plan dari hari sebelumnye nk g tgk apa yg ada kt sana. BEST sgt ke event nih..walaupun persiapan dia mengambil masa seminggu lebih awal (pasang khemah utk pelbagai kawasan). aku masih gak tak berkesempatan jalan2 kt area tu. Gerai2 mula dibuka pada hari Jumaat walaupun ada segelintir yang telah dibuka pada hari Khamis (excited sgt la tuh :P), lalu kejap pon time lepas pulang dr menunaikan solat jumaat.

So, dlm lebih kurang jam 6.00pm aku tiba kt opis aku (carik parking terdekat+free la...pe lg, ada kelebihan kan kalau bekerja kt Presint 2 nih..hehehe :) so, smpinye disana, terus calling member kot dia dh around. call pnya call, xdpt gak, maklumlah terlalu ramai org berkumpul dikawasan ni, so traffic telephone line pon agak sangkut..so decide terus je la jalan2 kt dpn2 opis aku (antara  KPDN dengan Menara Usahawan). 1st thing yg menarik aku tgk ada gelanggang tinju kt tengah2 (tp xde pon perlawanan, setakat training je - agaknya masa yang lain kot..hehe)
bukan perlawanan ye, more to sparring je ni..

permandangan air glider menghiasa ruang udara, sayang tak bawak tele lens

Diorg rasa cool pakai kaki camtu, aku lak rasa cm org cacat jek..keke :P


dah bosan2 tgk org sparing boxing tu, gue pon gerak la pusing2...teringat aku ada booth 1mafo (1malaysiafotografer) katanya di blkg bangunan JPN, so aku pon decide la menghala ke blkg lak JPN, smbil tgk2 ke arah masjid besi (masjid Sultan Zainal Abidin)...tp mostly booth2 disitu adalah gerai2 jualan makanan je (aku pon xrasa lapar lagi, so aku pon serongkan jalan), OTW pergi tu, aku lalu satu area yang ada byk kerete modified (bit impressed but sometime aku tepk gak, nape lak nk membazir ke arah tu, agaknye byk sgt kot duit dia, dh xtau nk buat apa...hehe..aku doakan agar anak bini dia xdela terabai dan diberi makan dan minum yang cukup dan selesa )














bagi yang minat kerete, may be la diorg rasa TERSANGATLAH KAGUM..tp bg aku, tah le..am not into it..hehe..sbb tu kete smua xde tuka apa2 even sport rim skali pon...saving money beli lens kamera lg bagus. leh buat duit :P

Jalan lagi, aku tertanya sejenak, apakah ini MATLAMAT UTAMA himpunan ini diadakan? remaja/belia2 yang berpeleseran, lepak tak tentu hala (tah2 sbb dia penat kot..may be gak kan..hehe)




Tetiba lak, member aku kol..tah camne leh dpt line lak, agaknye sbb blkg area JPN ni xcrowd kot, tu pasal bleh buat call..(AGAKNYELAH kot..ehhe) so, dia ajak jumpa keje (mana taknye, dia xbawak kamera..suruh aku amik le tu :P)
ni lah member aku tu, rupanya dating ngn JANTAN gak...eheheh..gurau je..member dia dtg ngn awek dia..membe aku ni mmg potong stim la tu kaco mamat tu tgh dating..hahah


aku meneruskan perjalanan, smpi lah aku jmpa 1 kedai ni kononnye nk beli payung warna warni tu (utk bekalan photoshoot le, pe lagi..hehe), skali tanya seketul ni brapa kak? RM15..mak aih, markup tak hengat..bukan market price leh dpt below RM10 ke? ah, aku pon bosan, terasa haus lak..cari2 kedai mana yg ada jual air..jalan pnya jalan, smpila kawasan gerai2 jualan makanan, sini konfem ada jual air..aku singgah kt satu kedai ni, beli air 100 Plus botol kecil...aku hulur RM2, ada baki kot nih...last2 dia cakap, xcukup bang, RM2.50. haish..dengar pon panas ati, mana taknye, tambah lg RM0.30 aku dh bleh beli air 1liter kt carrefour..ngalahkan kedai ada ekon lak aku rasa sini..dh la byk pesaing, tp peniaga2 sini sewenang2nya letakkan harga yang tinggi..AGAK aku la, pembeli2 yang dtg membeli belah kt sini agaknye tak tau harga market, diorg pon beli belah kt sini dan rasa MURAH SANGAT kot, tp sangkaan mereka MELESET sama skali...event2 cmni mmg peniaga lg kuat menekan harga..dan kesemuanya peniaga2 MELAYU...nk cepat kaya sgt kot..ish ish ish...yang ramai mengunjungi pon dh tentu la sesama bangsa gak...adoiiii..terasa kena tipu lak..last2...aku fed up, berbekalkan air 100 plus tu, aku ajak anis g tasik lah, baik kite shoot sunset, xde rasa sakit hati..hahaha
dari jauh dh nmpk cantik sgt langit, tu yg decide g lepak tepi tasik

on the way, inilah hasilnya BELIA yang tak bertamadun

xsabarnye nk smpi tepi tasik, takut dh tebenam abis je..hehe

skali cm iklan daaa...


xbawak tripod la plak..plan pon nk g himpunan, last2 buat shoot landscape :P




 
sebelum balik, aku pon dpt henyak kete SEJUTA BELIA ni..

Last2 dh letih bergambar tepi tasik, Anis kata lapar, dia suruh pilih, nak makan kt kedai sup Urat Ketin ke nk g T.G.I. Friday...(apa pnya soalanla, korg pn bleh agak apa jawapan dia kan?hehehe)...last start enjin, terus cabut dr opis, smpi alamanda, terus g T.G.I...heheheh..seronoknye disana..btol2 rilex n enjoy..series cm dating 10 tahun dulu...ops, we know each other pon dh 12 years..heheh..cepat tol masa berlalukan? g dinner cm lupa je lil izz kt rumah :P

untuk sesapa yg tak tau T.G.i wujud di alamanda..hehe



yeah..give me more friday..but where is Isnin? heheh





Ibu Mertuaku? No~ No..haha


ni lah rupe menu T.G.I alamanda ye..cer cek kt bawah ni skali :D






air kosong je? xde bottomless air buah la plak kt T.G.I ni

lupe nak amik gmbr dish yg kiterang order time tu..tau2 dh abis je :P









3 comments:

  • love.happen said...

    puan anis : seronok ye, ke perli blog ni jarang dikemaskini kan..haha
    cik jari tembam : saya setuju 500$...mana taknye 1 malaysia pnya skola2 dijemput utk berkhemah di SEBELAH MASJID BESI (apa kejadahnye~!!) dgn smua bas disponsor..haish, bazir sungguh tanpa ada dpt sbrg manfaat kpd negara disitu >.< patutla kakitangan awam mintak review kenaikan gaji sik ditunda2..haha

Post a Comment

 

©Copyright 2011 love.is.in.the.air | TNB