Kenapa Kerajaan Kehabisan Wang?

Tuesday 17 May 2011 2 comments


Kenapa agaknye ye?tah le..tp mungkin apa yg aku nk cerite ari ni 1 of d reason la kot...Makin KAYA, Makin tinggi PANGKAT tu, makin la mengade2 nk abiskan duit kerajaan...patut la orang2 bawahan ni susah tol nk dptkan kenaikan gaji..kami ni dari golongan bawahan, gaji ciput je, tp org ATASAN kata berjimat, duit yang ada kena spending wisely. tp orang ATASAN ni lak, x lak pandai nk spend wisely..SPEND DUIT GOVERNMENT WISELY tuk diorg ada lah...kenapa ek aku cakap cmtu?

Mana tak nya, smlm kol 5.25 aku kena naik atas mengadap BIG BOSS kt cni..REASON apa? kata nya vendor ada bawak tablet pc yang nk digunakan...disebabkan aku pengguna APPLE TEGAR, maka aku diminta naik untuk bg guide atau tgk apa2 setting nnt. so, my expectation kalau dah pengguna APPLE tegar cm aku, nk cari tablet pc, dh tentu la nk tgk iPad 2...masih tidak pasti apa itu iPad 2? meh tgk kt bawah ni :


Sangkaan aku mmg tepat skali..vendor dtg dgn iPad yang betul2 baru dan belum dibuka lagi..bile dibuka...warhhh, nipisnye (itulah perkataan pertama yang keluar dari BIG BOSS aku), kotak dia pon buat dr recycle paper ye (apa pnya soalan daaa..)..sungguhla BIG BOSS aku impress dgn benda ni..tu belom ON pon lg..hehe.so, d 3rd Q dia tanya "iPad ni susah nk taipkan pakai tekan2 kt monitor." vendor dan aku pon jawab serentak, Apple ada keluarkan keyboard utk iPad (nmpk sgt aku dh buat revision iPad sblm ni, sbb dulu ada gak keinginan nk beli iPad..hehe)..vendor berhenti disitu, dan aku pon menambah..kalau saya Datin, saya rasa baik kite pakai laptop aje kalau nk ada monitor dan keyboard.dr kite bawak 1 benda, dh kena bawak 2 benda...Datin terdiam disitu, manakala pegawai yang lain menyokong aku dgn mengatakan ye la, buat apa bawak 2 portion n bazirkan space. bile dulu beli Sony Viao tablet PC, xde DVD-Rom, pnya la bising, apa la laptop tak leh guna DVD..nama pon tablet..lau nk pakai DVD, pakai la Laptop..ahahaha..yang part paling aku nyampah masa dalam tu, bile Big Boss ngn 1 SUB cine ni dok sindir2 IT Dept berapa RIBU TAHUN LAGI BARU BOLEH DAPATKAN IPAD? setahu aku korang tanya ari tu nk mintak TABLET PC, MCM MANA DAH BOLEH DECIDE IPAD TERUS ni?

OK, back to my story.. vendor ni bawak iPad 64GB+3G+wi-fi..masa nk on tu, dia tanya sini ada wi-fi tak?kami jawab xde sbb smua nye wired. So, BIG BOSS (aku tulis BB je la pas ni, letih nk tulis panjang dah..hehe) pon cakap, bukan ni ada 3G ke? mmg le ada, tp kena ada 3G kad dia..BB suruh k-rel g cari cmne nk dptkan 3G tu..dh tentula tu bukan kerja IT Dept..tu keje bahagian Kewangan..lau keje IT, dh tentu amik no telepon pon dr kiterang. Command thing kot o.O
after a while, big boss tanya vendor, lama ke nk open tu? take moment gak la kata dia..so bos pon arahkan orang kanan dia, aku ngn bos kecik aku supaya g ke bilik lain utk uruskan cara2 guna iPad ni..kalau basic, aku mmg tau le sgt, sbb sma je ngn MekBukPro aku..so kiterang pon g la ke bilik org kanan dia..wi-fi lak takde kt ctu, so tepakse aku cari kabel n MekBukPro dia pon kna la masukkan IP cm biasa...aku dh biasala buat sbb bile aku on MekBuk, aku mst kna ejas benda tu..tp vendor tu, disebabkan dia nk tunjuk pandai insist gak nk on cm biasa..aku sebut IP bile 2,3 kali tak connect dia nk buat cara dia..(ni tempat aku la, aku tau la..) sibuk dia nk ikot cara dia gak..nk gak guna DHCP (dinamik IP)..aku pon layan je la, nk kasi sedap dia, last2 k-rel yg tegur balik, x masuk IP, mana nk bleh connect kt dlm ni..hahah

so, around 1 hour ++ gak la dia tunjuk tu tunjuk ni, tunjuk apps tu kna beli, apps ni kena bayar. dalam hati aku, kalau dpt kat aku atau dzul ni, konfem dh kena jailbreak..kekeke:P so, within 1 hour ++ tu, ada la bbrp pegawai yang berpangkat SUB masuk ke bilik tu sementara menunggu nk masuk meeting ngn BB. so, kt cni aku nmpk gelagat ORANG KAYA MASIH NAK MENGGUNAKAN WANG KERAJAAN...gile excited nampak iPad..very d JAKUN, cm ORANG KAMPUNG daaa...masuk2 je, wah, iPad..dah beli ke?bile bleh dapat? pada aku, diorg ni kenal iPad aje, competitor tablet PC yang lain 1 haram pon diorg tak pnah dgr unless org tu jenis CELIK ICT. ada 1 je SUB yang aku tabik, dia yang byk bertanya kt vendor ni sbb dia currently pakai SAMSUNG TAB. dia kata mmg ada PRO n CON, part yg best kt iPad ni leh baca buku (i-Book) dgn lama sbb bateri dia bleh tahan 10 jam :D dia pon direct je tanya, smua apps kena bayar ke?tak jailbreak je terus? vendor tu, bile dh dgr jailbreak, lg tekinja dia, "sy pon kalau kt saya, sy dh jailbreak je, tp company nk pakaikan, kna la smua ori. 1 apps pon tak mahal mana, dlm rm30-40 je"so, masuk je SUB ni, smua soalan adalah relevan dan berkisar pada Pro n Con iPad tu, termasukla cite jailbreak ni panjang2..hahaha

abis session dia tunjuk smua kegunaan iPad nih..masuk la balik SUB Cine (sorry, bukan nk racist OK, cuma xmanis lau aku sebut nama dia) dia kata kite (my ofc) dah ambil ke blom iPad ni, bos aku cakap dlm process, DAH TAU VENDOR mana ke? bos jawab lagi, sbb kite guna bajet dept lain, so dept lain yg akan decide, bukan kami IT Dept yg decide. kami cuma bg guide n comparison tablet PC yg lain mcm mana. itu je. then, tiba2 SUB ni cakap, nnt kasi amik VENDOR INI, recommended. cmne nk telus kalau pakai recommended lak ni? dh tergagap bos aku kt ctu (maklumla, level dia jauh lg kecik dr SUB)

Ada 1 situasi tu, SUB ni tanya balik ambil 64GB+3G kan? aku yg jawab, tak la amik 32GB+wifi je..eh, mana bole, ambil saja la 64GB+3G..aku cakap yg tu BB pnya je..yang lain (SUB sahaja akan dpt, termasuk dia ) akan diberi 32GB+wifi je, pastu aku pon explain kt dia mcm ni :

katala u ols smua nk pakai utk baca dokumen aje right? guna word, excel, powerpoint n PDF. so, normally yg paling besar fail pon baru guna 8MB..n kalau simpan word dokumen yang banyak tu pon baru 1 page guna 2-3KB..katalah u amik 32GB, u ada 32000MB++..so, thousand of document bleh simpan, kalau smua powerpoint 8MB pon, bleh simpan 4000 document..(dlm ati aku, larat ke ko nk smpn 4000 dokumen n baca balik dokumen tu kt situ?) u letak lagu pon baru saiz 3-4MB. dia still tak konfiden, dia cakap, amik aje la..beza 400-500 aje ( bodo gak SUB ni, kata la beza 500 AJE tu, nk amik 17 unit, ko kire la brapa DUIT GOVERNMENT korang pakai utk diri sendiri aje? 500x17=RM8,500 tau tak?) dia terus tanya, brapa BAJET yang ada?PAKAI ABIS LAH..( so WISELY SPENDING, RIGHT?) bos aku jawab, bajet dari bhgn kewangan bukan dari kami pnya (brapa kali mau ULANG daa?) bajet dia bg RM43k...1 iPad nilai dia RM3,300 utk 32gb (jgn compare ngn MACHINE k, sbb ni harga L.O...org markup tak ingat)
SUB ni lak, bleh lak kuarkan kalkulator, dok kire2...hah, amik kau, total skrg ni pon RM56,100...very TIGHT BUDGET...

so, CONCLUSION, kenapala orang KAYA ni xmau beli je sendiri dgn alasan nk gunakan utk KERJA (elaun KERAIAN kau dpt tiap2 bulan dan korg xpnah RAIkan orang bawah pon, y not pakai je duit tu utk diri kau buat KERJA?) walaupun kau kata utk buat kerja n sibuk nk storage besar, last2 korg guna storage tu utk peribadi gak dgn letak gmbr family, letak lagu2 kesukaan korang..bile korg dh pencen, IT Dept gak kena clear smua SAMPAH SARAP tu..dh lama kiterang tau sbb dh biasa kiterang CLEARKAN sampah sarap yang BUKAN KERJA dalam pc/tablet PC KERJA korang. no wonderla, asal aku mintak kursus 800-1000 je, mst kena reject..duit tu smua nk guna utk KORANG je...no wonderla kerajaan pon TIGHT BUDGET sbb KORANG NI LAH YANG SPEND VERY WISELY kan? owh gosh, am getting tired of this. bg korang tablet android dr cina, baru padan muke...STILL korang bleh je buat keje dgn benda tu...mmg kuasa VETO gaya kukubesi..haha

2 comments:

Post a Comment

 

©Copyright 2011 love.is.in.the.air | TNB